Endedontik Tedaviler

Kanal Tedavisi

Diş kökünün içerisinde, halk arasında ‘dişin siniri’ olarak bilinen, dişi besleyen bir damar-sinir paketi bulunmaktadır.

Tedavi edilmemiş çürükler nedeniyle bu dokunun hasarlanması ve/veya iltihaplanması durumunda, dokunun uzaklaştırılıp, kök kanalının şekillendirilmesi, temizlenmesi ve ardından kanalın dolgu maddeleriyle doldurulması işlemine kanal tedavisi adı verilmektedir. Bazı durumlarda kanal tedavisinin başarısını arttırmak amacıyla lazer destekli tedaviler yapılabilmektedir.

Kanal tedavisi ağrılı bir işlem midir?

Kanal tedavisi hastanın dişi uyuşturulurak yapılan bir tedavidir, bu yüzden ağrılı bir işlem değildir. Fakat bazı çok ağrılı veya enfeksiyonlu dişlerde uyuşma sorunu yaşanabilmektedir, bu durumda da gelişmiş uyuşturma yöntemleri kullanılarak diş uyuşturulabilmektedir.

Kanal tedavisi ne kadar sürer?

Dişin durumuna bağlı olarak kanal tedavisi bir ya da iki seansta yapılabilir. Enfekte olmuş bir diş için, enfeksiyonun tamamen ortadan kaldırıldığından emin olmak için birkaç seans gerekebilir. Komplike olmayan bir kanal tedavisi genellikle tek seansta tamamlanır.

Kanal tedavisi yapılmış diş ağrır mı?

Kanal tedavisi sırasında dişin sinirleri alınmaktadır, bu yüzden kanal tedavisi görmüş bir diş, dış uyaranlardan etkilenmemektedir. Tedavi sonrasında ilk birkaç hafta hafif ağrı veya çiğnemede hassasiyet olabilir çünkü dişin de vücudumuzdaki her doku gibi iyileşmek için zamana ihtiyacı vardır.

Ağrım geçmezse ne yapmalıyım?

İlerleyen zamanlarda hala ağrı devam ediyorsa kanal dolgusu eksik veya yetersiz yapılmış olabilir ya da düzgün yapıldığı halde diş iyleşmiyor olabilir. Bu durumda genellikle ‘retreatment’ adı verilen, kanal dolgusunun sökülerek, kök kanalının temizlenip, yeniden doldurulması işlemi uygulanır. Bu zor bir işlemdir ve her dişe uygulanamayabilir. Eğer bu tedaviden de sonuç alınamamışsa “kök ucu rezeksiyonu” adı verilen cerrahi yöntemle diş tedavi edilebilir.Ancak yine geçmezse diş çekilmek zorunda kalabilir.

Kanal tedavisi sonrası dişimin restorasyonu nasıl yapılabilir?

Kanal tedavisi görmüş diş ön dişlerden biri ise ya da küçük miktarda madde kaybı varsa diş dolgu ile yeniden yapılandırılabilir. Ancak arka dişlerde genellikle kurona(kaplama) ihtiyaç duyulur. Bazı dişlerin kuron yapılmadan önce desteklenebilmesi için bir alt yapıya ihtiyaçları vardır. Bu alt yapıya “core” adı verilir. Bu alt yapının yerinde tutulabilmesi için de “post” kullanılır. Kök kanallarındaki dolgu materyalinin bir kısmı uzaklaştırılarak post için yer hazırlanmalıdır

Diş eti Tedavileri (Periodontal tedaviler)

Dişeti hastalıkları nedeniyle çürüğü olmayan sağlam dişler bile kaybedilebilir. Bu nedenle diş çevresi dokuların (dişeti, kemik) sağlığının korunması da genel diş sağlığının korunması kadar önemlidir.

Sağlıklı dişeti nasıl görünür?

Sağlıklı dişeti açık pembe renkli, mat, sert kıvamlıdır, diş yüzeyinde bıçak sırtı gibi sonlanır ve fırçalama sırasında kanamaz.

Dişeti hastalığı nedir?

Dişeti hastalığı daha çok dişler üzerinde biriken bakteri plağı nedeniyle oluşan iltihabi bir hastalıktır.

Bakteri plağı nedir?

Dişler üzerinde oluşan açık sarı renkte, yumuşak, yapışkan, uzaklaştırılması zor, kolonize olmuş bakterilerden oluşan bir biyofilm tabakasıdır. Plak içerisindeki bakterilerin salgıladığı kimyasal maddelerin dişetlerine ve dişeti altındaki kemiğe zarar vermesi sonucu dişeti hastalıkları oluşur.

Periodontoloji (Diş Eti Hastalıkları) hakkında sıkça sorulan sorular

Diş taşı neden oluşur?

Bakteri palğının diş yüzeyinden uzaklaştırılamadığı durumlarda diş yüzeyinde diştaşı (tartar) oluşumu görülebilir. Başlangıçta yumuşak olan plağın tükürükteki minerallerin çökelmesiyle sertleşmesi sonucu oluşur.

Dişetlerim şiş ve kanama oluyor, sebebi nedir?

Dişeti hastalığına sahip bireylerde; dişetlerinde kızarklık, şişlik ve genellikle fırçalama sırasında kanama, ağız kokusu, dişlerin yer değiştirmesi ve uzaması, dişeti çekilmesi gibi belirtiler görülebilir. Bu belirtiler arasında en sık görüleni dişeti kanamasıdır.

En sık görülen dişeti hastalıkları neleridir?

İltihabi hastalık sadece dişetini etkilemiş ise "Gingivitis", dişeti altındaki kemiği de etkilemiş ise "Periodontitis" adını alır. Bazı kişilerde gingivitis tedavi edilmezse periodontitise dönebilir ve periodontitisin tedavi edilmediği durumlarda ise zamanla dişlerde sallanma ve hatta kayıplar oluşabilir

Kronik periodontitis nedir?

Genellikle erişkin yaşta görülen ve yavaş gelişen bir periodontitistir. Genel dişeti hastalığı belirtileri dışında belirgin bir belirti vermediği için hasta tarafından göz ardı edilebilen ve geç farkedilebilen bir hastalıktır. Dişi destekleyen dokuların (kemik) yavaş yıkımı ile karakterizedir

Agresif periodontitis nedir?

Daha genç bireylerde daha şiddetli seyreden dişleri destekleyen kemiğin kaybı ile karakterize bir hastalıktır. Kalıtsal faktörlerin etkisi vardır

Dişeti hastalığı nasıl tedavi edilir?

Tüm dişeti hastalıkları için diştaşı temizliği yapılması ve optimum ağız hijyeninin sağlanması tedavilerin ilk aşamasını oluşturur. Hastalığın ilerleme derecesine göre tedavi antibiyotik kullanımı ile desteklenebilir ve cerrahi tedaviler ile devam ettirilebilir.

Hastalık sadece dişetini etkilemişse, diştaşı temizliği yapılması ve iyi bir ağız hijyeninin sağlanması yeterli olabilir. Diştaşı temizliği diş yüzeyinde biriken diştaşları, plak ve renkleşmelerin özel aletler yardımıyla uzaklaştırılması işlemidir ve sağlıklı ağızlarda dahi 6 ayda bir yapılmalıdır.

Hastalığın daha ilerlemiş olduğu durumlarda, "Küretaj" yapılması gerekebilir. Diştaşı temizliği sırasında cep içerisine girilerek kök yüzeyi temizlenirken, küretaj işlemi sırasında aynı cebin dişeti dokusu temizlenmektedir. Bu işlem konvansiyonel yöntemlerle el aletleri kullanılarak yapılabileceği gibi lazer destekli yöntemlerle de (WPT) yapılabilir.

Dişeti hastalığının ileri aşamalarında kemikte ileri derecede kayıp oluşmuşsa dişetine yönelik cerrahi girişimler gerekebilir. Bu aşamada da geleneksel yöntemere alternatif olarak lazer destekli cerrahiler yapılabilir.

Gingivektomi nedir?

Dişeti hastalığı nedeniyle oluşmuş ceplerin ortadan kaldırılması için ya da hastalığa bağlı dişeti büyümesi olan bölgelerde estetik ve kolay temizlenebilir formda bir dişeti oluşturulabilmesi için dişeti dokusunun bir kısımının kesilip çıkarılması işlemidir. Bu işlem konvansiyonel yöntemlerle yapılabildiği gibi lazer ile de yapılabilir.

Flep operasyonu nedir?

Kemik yıkımının ilerlediği durumlarda dişeti dokusu altındaki kemiğe doğrudan müdahele edebilmek ve oluşmuş cepleri elimine etmek amacıyla uygulanır. Bu işlem sırasında dişeti dokusu kaldırılır, cepler elimine edilir, kemik düzensizlikleri giderilir ve gerekli ise kemikte oluşmuş defektler kemik tozları (kemik greftleri) ve membranlar gibi biyomateryaller ile tedavi edilir.

Kemik tozu ve membran nedir?

Kemik tozu dişleri çevreleyen kemik dokusunda kayıp oluştuğu durumlarda, dişleri desteklemek amacıyla üretilmiş yapay veya doğal kemik parçacıklarıdır. Bazı durumlarda bu kemik parçacıkları hastadan elde edilebilirken bazı durumlarda hazır kemik tozları kullanılabilmektedir. Hazır kemik tozları sentetik yapıda olabildiği gibi hayvanlardan elde edilmiş doğal kemik yapısında da olabilir.

Membranlar ise kemik ile ilgili cerrahilerde kemik iyileşmesini hızlandırmak amacıyla bu bölgeyi korumak amacıyla kullanılan lif yapılı bariyerlerdir. kemik greftleri gibi membranlar da sentetik ya da doğal yapıda olabilirler. Hangi tip kemik tozu ya da membranın kullanılacağı hekime ve hastanın durumuna göre değişiklik gösterebilir.

Periodontal estetik cerrahi (Pembe Estetik) nedir?

Dişetine yönelik estetik bir takım sorunların giderilmesi için yapılan cerrahi işlemlere periodontal estetik cerrahi denilir. Dişeti çekilmesi, yetersiz yapışık dişeti varlığı, yüksek kas bağlantıları gibi durumlarda uygulanır. Dişler tarafından oluşturulan beyaz estetikle uyumlu pembe estetiği elde etmek ve kök yüzeylerini kapatarak hassasiyet ve çürük oluşumunu engellemektir

Lazerle dişeti tedavisi nedir ve klasik ameliyatlarla karşılaştırılınca farkı nedir?

Lazer, dişeti tadavilerinde tek başına ya da geleneksel yöntemlere destek olarak kullanılabilir. Lazer ile yapılan dişeti tedavilerinde farklı konseptler vardır. WPT (Wavelength-optimized Periodontal Therapy) denilen işlemde, ileri seviyede kemik desteği gerektirmeyen ve cep oluşumu ile kemik kaybı görülen vakalarda diş taşı temizliği sonrası dişetindeki ve diş yüzeyindeki yabancı dokular kombine lazer cihazları ile (Çift dalga boylu lazer sistemleri) uzaklaştırıp, dokularda derin dezenfeksiyon sağlanabilir.

Bu yöntemle açık ameliyat gerektiren bazı dişeti hastalıklarında bile ameliyatsız tedavi mümkündür. Lazer kullanımıyla problemli dişetlerinin iyileşmesi hızlı, güvenilir ve ağrısız bir şekilde gerçekleşir.

Diş taşı temizliği dişlerime zarar verir mi?

Sanıldığının aksine diştaşı temizliği diş yüzeyine zarar vermez. Aksine diştaşı temizliği ile diş yüzeyindeki birikintilerin uzaklaştırlması ve diş ve kök yüzeyinde pürüzsüz bir yüzey elde edilmesi amaçlanır. Diştaşı temizliğinin diş yüzeyine herhangi bir zararı olmadığı gibi, temizletilmemesi zamanla diş kaybına neden olur.

Diştaşı temizliği ağrılı bir işlem midir?

Diştaşı temizliği ağrılı bir işlem değildir. İşlem sırasında titreşimli cihazlar ile diş taşları diş yüzeyinden uzaklaştırılır. Bu işlem sırasında hastanın cihazın titreşimini hissetmesi normaldir. Ancak dişlerinde hassasiyet sorunu olan hastalarda lokal anesteziler kullanılarak da işlem gerçekleştirilebilir. Diştaşı temizliği yapıldıktan sonra bir süre diş hassasiyeti oluşabilir.

Dişlerimi bir kere temizletirsem sürekli temizletmem gerekir mi? Sizin farketiğiniz herhangi bir sorun, ağzınızda hiçbir çürük ve dişeti problemi olmasa bile 6 ay aralıklarla profesyonel diş taşı temizliği ağız sağlığı için olmazsa olmazdır.

Dişeti hastalığından nasıl korunurum?

Dişeti hastalığından korunmak için bakteri plağı oluşumunun önlenmesi gereklidir. Bu amaçla düzenli olarak dişler temizlenmelidir. Günlük yapılan ağız bakımına (diş fırçalama, diş ipi ya da arayüz fırçası kullanımı ve gargara kullanımı gibi) ek olarak düzenli aralıklarla diş hekimi tarafından yapılan diştaşı temizlikleri de dişeti hastalığından korunmaya yardımcı olur.

Endedontik Tedaviler